Σάββατο 9 Απριλίου 2011

Παραδοσιακά παιχνίδια

Αγάλματα

Παίζεται από μια ομάδα παιδιών. Ένα παιδί είναι η μάνα. Αυτή δίνει το σύνθημα και τα παιδιά τρέχουν μέσα στο χώρο του παιχνιδιού. Καθώς τρέχουν η μάνα ξαφνικά δίνει ξανά ένα σύνθημα και το κάθε παιδί πρέπει να μείνει ακίνητο σε όποια θέση το βρει το σύνθημα. Το αστείο που διασκεδάζει τα παιδιά είναι οι στάσεις που παίρνουν καθώς ακινητοποιούνται απότομα, σαν να είναι φωτογραφικό στιγμιότυπο, γίνονται μάλιστα ακόμη πιο διασκεδαστικές όταν τα παιδιά τις δημιουργούν κουνώντας χέρια και πόδια στο τρέξιμο με τρόπο αλλόκοτο.

Η μάνα κάνοντας διάφορους μορφασμούς προσπαθεί να κάνει κάποιο παιδί να γελάσει. Το παιδί που γελάει παύει να είναι ακίνητο, όπως προϋποθέτει το παιχνίδι και έτσι χάνει.

Στην αρχαία Ελλάδα το παιχνίδι λεγόταν ακινητίνδα.

Ελένη


5. Σακουλοδρομίες

Θέμα: Πήδημα και με τα 2 πόδια

Υλικά - Μέσα : 1. Σακούλα για κάθε διαγωνιζόμενο

2. Γραμμή αφετηρίας- Γραμμή τερματισμού

Πηγή Πληροφοριών: Από τον πατέρα μου

Παίζουν όσοι παίχτες θέλουν. Φοράνε σακούλες στα πόδια και στέκονται μπροστά από μια γραμμή. Ο αρχηγός δίνει το σύνθημα με μια σφυρίχτρα. Τότε οι παίχτες αρχίζουν να πηδάνε προς το τέρμα. Όποιος φτάσει πρώτος κερδίζει.

Μαρία Φιλίππου, Δ΄3.


6. Αυκά του Κολόκα

Θέμα: Δρομικό ψυχαγωγικό

Υλικά - Μέσα : 1. Μαντηλάκι

Πηγή Πληροφοριών: Γιαγιά (Σωτηρούλα Πύλα)

Σ' αυτό το παιχνίδι τα παιδιά κάθονταν σε ένα μεγάλο κύκλο. Ένα παιδί κρατούσε ένα μαντιλάκι κλεισμένο στα χέρια του και γύριζε γύρω από τα παιδιά τραγουδώντας: «Αυκά - αυκά πουλώ τα, του θκειού μου του Κολόκα που κάμνει κολοκούθκια να τρων τα κουπελλούθκια».

Καθώς γύριζε, προσπαθούσε να ρίξει το μαντίλι πίσω από κάποιο παιδί, χωρίς να το πάρει χαμπάρι. Τα παιδιά είχαν δικαίωμα να ψάχνουν πίσω τους με τα χέρια αλλά δεν μπορούσαν να γυρίσουν το κεφάλι πίσω τους. Το παιδί που το έβρισκε πίσω του το έπαιρνε και έτρεχε το παιδί που του το έριξε και το κτυπούσε με το μαντίλι μέχρι να κάτσει στη θέση εκείνου που πήρε το μαντίλι.

Το παιχνίδι συνέχιζε με το νέο παιδί που κρατούσε το μαντίλι.

Αν ένα παιδί δεν το έβρισκε πίσω του, εκείνος που του το έριξε, αφού έκανε το γύρο των παιδιών το ξανάπιανε και κτυπούσε το παιδί που δεν το βρήκε μέχρι να κάνει ένα γύρο και να ξανακάτσει στη θέση του. Και συνέχιζε πάλι εκείνος που κρατούσε το μαντίλι.

Χριστιάνα Σμυρίλλη, Στ΄2


7. Το λιγκρίν

Θέμα: Αντανακλαστικά

Υλικά - Μέσα : 1. Ξυλαράκι μήκους 20 εκατοστών

2. 2 πέτρες

3. Στενή σανίδα

Πηγή Πληροφοριών: Γιαγιά (Σωτηρούλα Πύλα)

Το λιγκρί ήταν ένα ξυλαράκι που είχε μήκος περίπου 20 εκατοστά και πάχος σαν δάκτυλο ανθρώπου. Το έβαζαν να ακουμπά πάνω σε δύο πέτρες που απείχαν λίγο η μια από την άλλη. Ένα παιδί κρατώντας μια στενή σανίδα προσπαθούσε να πετάξει μακριά το λιγκρί. Τα άλλα παιδιά προσπαθούσαν να το πιάσουν.

Αν το έπιαναν με τα δύο χέρια κέρδιζαν 10 βαθμούς. Με το δεξί χέρι κέρδιζαν 20 βαθμούς, με το αριστερό 40 και αν κανένας το έπιανε ανάμεσα στα δυο δάκτυλα κέρδιζε 80 βαθμούς.

Χριστιάνα Σμυρίλλη, Στ΄2


8. Σκατούλικα

Θέμα: Παρατηρητικότητα

Υλικά - Μέσα : 1. Χώμα

Πηγή Πληροφοριών: Γιαγιά (Σωτηρούλα Πύλα)

Για το παιχνίδι αυτό τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η μια ομάδα έστηνε τα σκατούλικα και η άλλη προσπαθούσε να τα βρει. Τα σκατούλικα ήταν βουναράκια με χώμα περίπου ίσα με ένα καρύδι. Έστηναν 4-5 κοντά-κοντά σε πολλά σημεία. Τα έστηναν σε σημεία που δεν φαίνονταν και πολύ καλά. Κοντά σε κορμούς δέντρων, πίσω από πέτρες κ.τ.λ. Η ομάδα που τα έστηνε δήλωνε σε πόσα σημεία έστησε και η άλλη ομάδα έπρεπε να τα βρει όλα για να κερδίσει. Αν τα έβρισκε όλα έστηνε εκείνη η ομάδα. Αλλιώς ξανάστηνε η πρώτη ομάδα.

Χριστιάνα Σμυρίλλη, Στ΄2.


9. Κουτσό ή κουτσαντήρι

Θέμα: Χοροπήδημα στο ένα πόδι

Υλικά - Μέσα : 1. Κύκλος στο έδαφος

Πηγή Πληροφοριών: Μαρία Τινή

Ομαδικό παιχνίδι. Τα παιδιά όριζαν τα σύνορα του χώρου μέσα στο οποίο μπορούσαν να κινηθούν. Όριζαν επίσης και το χώρο ξεκούρασης του κυρίου παίχτη (Συνήθως ήταν ένας κύκλος στη μέση του «γηπέδου»).

Πως παιζόταν: Ένας παίχτης έτρεχε τα άλλα παιδιά πηδώντας μόνο στο ένα πόδι (κουτσό). Τα άλλα παιδιά έτρεχαν για να αποφύγουν κτύπημα στην πλάτη από τον παίχτη. Όποιο παιδί χτυπιόταν, έφευγε από το παιχνίδι. Από το παιχνίδι έφευγε και όποιος έβγαινε εκτός ορίων του χώρου.

Ο παίχτης που έκανε τον κουτσό δικαιούτο να σταματήσει για ξεκούραση στον τόπο ξεκούρασης. Το παιχνίδι τελείωνε όταν ο παίχτης χτυπούσε όλους τους άλλους παίχτες.

10. Καττόμουγια

Θέμα: Αίσθηση του χώρου

Υλικά - Μέσα : 1. Μαντίλι

Δένουν μ' ένα μαντίλι τα μάτια ενός παιδιού κι εκείνο γυρίζει γύρω γύρω και προσπαθεί να πιάσει ένα παιδί. Κι αν αγγίξει πάνω του τότε αλλάζει η θέση του αρχηγού. Βγάζει το μαντίλι και το δένει στα μάτια εκείνου που άγγιξε και αρχίζει το ίδιο παιχνίδι από την αρχή.

Ντανιέλα, Α΄2



Λυδία

(Στέλνετε και τα δικά σας αγαπημένα παραδοσιακά παιχνίδια!)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου